10/13/2015

Η Ιωάννα Ασσάνη στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων / Επεξηγηματικές εικόνες - Ακολουθίες και Παραπομπές

"Επεξηγηματικές Εικόνες. Ακολουθίες και Παραπομπές"
Η ατομική έκθεση της Ιωάννας Ασσάνη
στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων
στο Πάρκο Ελευθερίας


Στις 23 Οκτωβρίου 2015 στις 8 το βράδυ εγκαινιάζεται στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (Πάρκο Ελευθερίας), η πρώτη ατομική έκθεση στην Αθήνα της Ιωάννας Ασσάνη, οργανωμένη από τον Οργανισμό Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων. Η Ιωάννα Ασσάνη είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Την επιμέλεια  της έκθεσης έχει αναλάβει ο ομότιμος καθηγητής ιστορίας τέχνης του Αριστοτελείου, Εμμανουήλ Μαυρομμάτης και τον Κατάλογο προλογίζουν ο Πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων, Χρήστος Τεντόμας, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, Νέλλη Γ. Παπαχελά, η ποιήτρια Ανδρονίκη Γωγοπούλου και ο επιμελητής της έκθεσης. Η έκθεση παρουσιάζει τρεις εγκαταστάσεις στο χώρο που λειτουργούν με αντίστοιχες ζωγραφικές βιντεοπροβολές, τις ζωγραφικές εργασίες επεξηγηματικών εικόνων της Ασσάνη, σχέδια και ψηφιακές εικόνες και προβολές. Την έκθεση παρακολουθεί η ηχητική εγκατάσταση του μουσικοσυνθέτη Βασίλη Αβδελά.


Κεντρική ιδέα της έκθεσης της Ιωάννας Ασσάνη είναι ένα σύστημα ανάλυσης των εικόνων σε επιµέρους εικόνες-συνιστώσες τους που προκύπτουν διαδοχικά από το εσωτερικό τους και από αυτές τις εικόνες-συνιστώσες, αναλύει την κάθε µια, σε προηγούμενες επιµέρους εικόνες συνιστώσες τους, εκ νέου από το εσωτερικό τους κ.ο.κ. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλείται ένα κεντρομόλο ζωγραφικό σύστημα και μια ανάλυση λογικά και συστηματικά πολυπλοκότερη. Ως προς αυτή τη ζωγραφική εργασία η ιδέα της Ιωάννας Ασσάνη ήταν να αντιπαραθέσει στη συνέχεια το κεντρομόλο σύστημα με το κεντρόφυγο και αυτό είναι το θέμα των τριών εγκαταστάσεων με τη μορφή χωνιού της κάθε μιας, στην έκθεση του Κέντρου Τεχνών όπου στην πρώτη προβάλλεται και βυθίζεται η κεντρομόλα εικόνα, στη δεύτερη, αναδύεται η κεντρόφυγα εικόνα και στην τρίτη εναλλάσσονται διαδοχικά, η κεντρομόλα και η κεντρόφυγα. Το σύστημα των προβολών παραπέμπει στην προοπτική πρόσληψη που εκπέμπει από το βλέμμα ένα πεδίο σε μορφή κυρτής γωνίας και σαρώνει το τοπίο του κόσμου και στην αντανάκλαση της ίδιας σάρωσης ως επιστροφή, στη σφαιρική καμπυλότητα του βλέμματος. Το σύνολο της εργασίας της Ασσάνη αναζητά να αποδώσει, μέσω της εικόνας, συστήματα ανάλυσης της εικόνας και συστήματα οργάνωσης της εικόνας. Το πώς η εικόνα ανασύρει την προέλευσή της από τα κομμάτια που τη συνθέτουν είναι το ευρύτερο θέμα αυτής της εργασίας που αποβλέπει να μεταφέρει στην πραγματική, υλική επιπεδότητα της ζωγραφικής επιφάνειας, τις μνήμες που αναφέρονται σε ένα ψευδαισθητικό βάθος.


Πρόσφατα, πριν από ένα μήνα, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, η Ιωάννα Ασσάνη πραγματοποίησε, στα πλαίσια της ατομικής της έκθεσης, την εγκατάσταση ενός συστήματος που οργανώνει τη συνεχή καταγραφή, σε μια ηλεκτρονική οθόνη, των μετακινήσεων στον αρχιτεκτονικό χώρο του Ινστιτούτου ως σχέσεις της έκτασης  του βάθους του χώρου και των κινητών, των επίπεδων πεδίων της οθόνης η οποία υποκαθιστά τη ζωγραφική επιπεδότητα. Τα πρόγραμμα  χρηματοδοτήθηκε από γαλλικό οργανισμό Mission Laïque Française και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και η δημιουργός του αποβλέπει στο μέλλον σε μια ευρύτερη ανάπτυξη αυτών των ερευνών σε πολυπλοκότερους σχεδιασμούς ειδικά των σχέσεων χώρου, έκτασης και πεδίων του κτηρίου. Θα προστεθεί, ως κατακλείδα, ότι η εργασία της Ιωάννας Ασσάνη ερευνά να αποδώσει μηχανισμούς των εικόνων.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου