Τέχνη και εργατική τάξη
Επιτυχία σημείωσαν οι εκδηλώσεις του πολιτιστικού τριημέρου (22/3 - 24/3) του ΠΑΜΕ ΟΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣστο Αλατζά Ιμαρέτ
Την ανάγκη αντίστασης, σε όλα τα επίπεδα, και αντεπίθεσης του εργατικού κινήματος ενάντια στη σήψη του καπιταλισμού, που τον πληρώνουν πανάκριβα οι εργαζόμενοι και οι μελλοντικές γενιές, ανέδειξε το πολιτιστικό τριήμερο του ΠΑΜΕ των ΟΤΑ Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, στο ιστορικό μνημείο της πόλης, το Αλατζά Ιμαρέτ.
Το πολιτιστικό τριήμερο, που ήταν αφιερωμένο στους αγώνες της εργατικής τάξης, κατάφερε να φέρει σε επαφή τους εργαζόμενους με την Τέχνη και τους δημιουργούς της. Μια επαφή που χάνεται στις συμπληγάδες του καπιταλιστικού συστήματος, της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού και της Τέχνης, τη δραματική μείωση του ελεύθερου χρόνου των εργαζόμενων, ως αποτέλεσμα της όλο και μεγαλύτερης ανέχειας και της κατάργησης του σταθερού χρόνου εργασίας. Επιβεβαίωσε την ιστορικά αποδεδειγμένη τροφοδότρα συμβολή της εργατικής τάξης και των αγώνων της ως γόνιμου «εδάφους» για την άνθηση της Τέχνης. Αλλά και το αντίστροφο, τη συμβολή του Πολιτισμού και της Τέχνης για την ωρίμανση της εργατικής συνείδησης στην πορεία για την κατάκτηση της εξουσίας και την απελευθέρωσή της από τα δεσμά της εκμετάλλευσης.
Η Αφροδίτη Καραμανλή, εικαστικός - Γραμματέας του ΣΚΕΤΒΕ, υπογράμμισε ότι η εμπορευματοποίηση της τέχνης είναι αναπόφευκτη μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα, ως αναπόσπαστο στοιχείο για τη χειραγώγηση του εργαζόμενου λαού. Και αναφέρθηκε στα σημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες στο πλαίσιο της πολιτικής που έχει καταντήσει την Τέχνη σε εμπόρευμα και τους δημιουργούς της σε αυτοαπασχολούμενους εμπόρους.
Ο Σ. Ζαριανόπουλος, μέλος της ΕΓ του ΠΑΜΕ και ΓΓ του ΕΚΘ, σημείωσε πως το πεδίο του πολιτισμού και της Τέχνης ή αποτελεί ένα μέσο χειραγώγησης της εργατικής συνείδησης από πλευράς των αντιπάλων της - της αστικής τάξης - ή ένα πεδίο όπου μπορούν να αναπτυχθούν απελευθερωτικές δυνάμεις της εργατικής τάξης και συνολικότερα της κοινωνίας. «Μ' αυτή τη δεύτερη προσέγγιση το ΠΑΜΕ δίνει ιδιαίτερη σημασία στην πολιτιστική δράση των ίδιων των εργατών, των εργατικών συνδικάτων και του ίδιου του ταξικού πόλου μέσα στο συνδικαλιστικό κίνημα. Αυτό δικαιώνει την πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ ΟΤΑ και καταδείχνει τις δυνατότητες ώστε η Γραμματεία του ΠΑΜΕ να οργανώσει και να σχεδιάσει και αυτό τον τομέα της δράσης του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, με τη συνεργασία των καλλιτεχνών και των ταξικών συνδικάτων».
Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την απονομή τιμητικής διάκρισης στον αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης, εικαστικό και συγγραφέα Γιώργο Φαρσακίδη και την απονομή τιμητικών διπλωμάτων στους 30 εικαστικούς καλλιτέχνες και ερασιτέχνες δημιουργούς που συμμετείχαν στην εικαστική έκθεση (γλυπτά, φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής), με έργα εμπνευσμένα από τη ζωή, τη δουλειά και τους αγώνες της εργατικής τάξης. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν οι: Χρήστος Αλευράς, Σοφία Αμπερίδου, Γαβριήλ Ανδρονικίδης, Σταυρούλα Βερτσώνη, Μαρία Βουλγαρίδου, Ελένη Βουλγαροπούλου, Κωνσταντίνα Δελατόλα, Σταύρος Δελιωρίτης, Σώτος Ζαχαριάδης, Γιώργος Ηλιόπουλος, Φλωριάνα Ηλιοπούλου, Κριστιάνα Ηλιοπούλου, Αφροδίτη Καραμανλή, Θεόδωρος Καράογλου, Αννα Κατσαρού, Σταύρος Κολοζώφ, Νίκος Κουλακιώτης, Νίκος Κουτούλας, Παρασκευάς Μάγειρας, Ιουλία Μανούση, Ρούλα Μαουσίδου, Θανάσης Μαργαρίτης, Δημοσθένης Μιχαηλίδης, Γιάννης Μονογιός, Χριστίνα Μωυσιάδου, Γιώργος Πολίτης, Γιάννης Πρώιος, Αναστασία Σαχταρίδου, Γιώργος Τουλκερίδης, Ζωάννα Υφαντίδου, Γιώργος Φαρσακίδης.
Στη διάρκεια των εκδηλώσεων προβαλλόταν και το πρώτο πολιτικό ντοκιμαντέρ, που γυρίστηκε το 1963, με τίτλο «100 ώρες του Μάη» των Δήμου Θέου - Φώτου Λαμπρινού, το οποίο αναφέρεται στη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου